av Sylvia Johnsen

Bloggen ble sterkt kuttet, viktige poeng forsvant og kan leses her, men teksten som den ble i DN ble slik. Kanskje blir det debatt, for allerede mandag svarte professor i informatikk Kai A. Olsen.

Bitcoin er sporbart, og norske myndigheter har navnene på 30.000 nordmenn som eier bitcoin. Likevel snakker politikerne om anonymitet og hvitvasking.

Bidro Økokrim til at Stortinget gjorde tiårets verste selvskudd i statsbudsjettet 2019, med elavgiftsvedtaket som rammer datasentre? For hvor smart er det å melde Norge ut av den største teknologiske revolusjonen i verden, uten hverken drøfting, høring eller dialog med databransjen?

Norsk politi bruker programvare fra Chainalysis, i likhet med amerikanske FBI bruker. Chainalysis har kartlagt 96 prosent av alle verdens bitcoin-transaksjoner. Derfor kunne selskapet sist sommer gi norske myndigheter 30.000 norske navn med bitcoin-verdier på til sammen ti milliarder kroner.

Det viser at alle illusjoner om anonymitet i bitcoin bør være grundig tilbakevist.

Forhandlingsleder og påtroppende leder Kjell Ingolf Ropstad i KrF forsvarte elavgiftsvedtaket i statsbudsjettet med at de ikke ønsker å subsidiere virksomhet som er knyttet til hvitvasking og terrorfinansiering.

Man kan lure på hvor han har det fra, for Nasjonal risikovurdering 2018 fra Justis- og beredskapsdepartementet ser utfordringer knyttet til virtuell valuta, men politiet vet ikke om noen konkrete eksempler på hvitvasking og terrorfinansiering. Eller som det står på side 70 i rapporten: «Det er foreløpig ikke avdekket at virtuell valuta er blitt benyttet til hvitvasking eller terrorfinansiering, men det kan ikke utelukkes at det forekommer.»

Les mer: http://sylviajohnsen.wixsite.com/nettvisittkort/single-post/2019/02/11/Uvitenende-eller-politisk-manipulasjon