Personlig sikkerhet

Hvordan håndterer jeg trygt mine bitcoins?

Med bitcoin har du 100% egen kontroll og eget ansvar for dine egne penger/bitcoins. Det har veldig mange likhetstrekk med kontanter og fungerer på omtrent samme måte. Mister du lommeboken med kr 200,- er de pengene mest sannsynlig borte, om du gir bort pengene dine kan du ikke lenger bruke dem og om du har et stort beløp med kontanter lagrer man disse på en sikker plass.

Det er flere måter å sikkert opprettholde bitcoin:

Hvor og hvordan det anbefales å sikre dine bitcoin kommer litt an på ønsker og situasjon. Om du er usikker kan du sende en mail til hei@norgesbitcoinforening.no

• Sentralt på nettet i en bitcoin lommebok på en nettside, som blockchain.info/wallet/
  • Lokalt – On-line i en bitcoin lommebok i PC’n din eller Smarttelefonen din, som er koblet til internett –  dette kallas en “Hot Wallet“.  Les mer her om Bitcoin lommebok
  • Lokalt – Off-line i en spesiell hardware Bitcoin lommebok, som for eksempel Trezor og Ledger  – dette kalles “Cold Wallet
  • Lokalt – På Pappir som du lager og skriver ut fra for eksempel BitAddress.org. Du kan da ta vare på papiret i en brannsikker safe eller bank boks – dette kalles  “Paper Wallet”. Lær mer om Paper Wallet.

Video: Bitcoin Storage & Security 101 Presented av Pamela Morgan

Les mer om hvor du kan bruke bitcoin