Bitcoin lommebok.

En Bitcoin lommebok er et program som gir deg tilgang til administrasjon av dine bitcoins. Det er viktig å ta en sikkerhets kopi av din lommebok. Det er en del forskjellige måter å gjøre dette på, og de fleste lommebøker har dette innebygd slik at det skal være en enkel affære for deg.

Første gang du installerer en lommebok kan det virke litt vanskelig, kronglete og mange steg. Dette er av sikkerhets årsaker. Dette er også som regel en engangs jobb. Som regel blir det laget en backup, krypterer lommeboken med et valgt passord, i tilfelle du mister telefon el. Dette kommer også litt an på fra en lommebok type til en annen. Noen lommebøker tilbyr backup løsninger i 12 eller 24 ord. Så lenge du husker disse (skriver dem ned og legger på et trykt sted), så kan du hente tilbake din lommebok med disse ordene. Det er ikke behov for en nøyaktig lik lommebok for å hente dem igjen, men du må ha en lommebok som støtter dette for eksempel MultiBit HD og Electrum.

Om du har noen spørsmål er du velkommen til å kontakte oss.

Velg en lommebok som passer deg:

Det er enkelt å starte med Bitcoin. Det eneste du behøver å gjøre er å instalere en bitcoin lommebok på din mobiltelefon eller pc. Det finnes bitcoin lommebøker for de fleste mobiltelefoner og datamaskiner. Både Windows, Linux, Mac, Iphone/iOS, Android/Linux, Windows og Blackberry.

På bitcoin.org finner du informasjon om mange bitcoin lommebøker. Den hjelper deg med å plukke ut og velge den lommeboken som passer for deg. Her er en liste med lommebøker foreningen annbefaler ved normal bruk.

Norges Bitcoinforening er ikke annsvarlig for utvikling eller vedlikehod av disse lommebøkene.

Graf som viser blockchain størrelsen i vekst. Kilde: Blockchain.info

En ting verdt å bemerke seg er at det i hovedsak finnes 2 type lommebøker. En så kaldt «full node» og en «tynn klient». En «full node» lommebok lagrer hele blockchainen på enheten den er installert (ca 90GB – 27.12.2016), mens en «tynn klient» kun har biter av den, for eksempel de siste 30 dagene med transaksjoner. Om den mangler noe har den andre lommebøker å spørre.

Dette er fordi lommebøker har forskjellige bruksområder som for eksempel mobiltelefon og transaksjonsprosessering. En «tynn klient» passer veldig godt på mobiltelefon, mens en «full node» må man ha om man skal drive med transaksjonsprosessering, for å få en sjanse å vinne 12,5 BTC (28.12.2016). Det finnes flere bruksområder, og i de fleste tilfeller vill en «tynn klient» holde for en normal bruker på nettverket.

Les videre om hvordan du kjøper bitcoin