Nektet kundeforhold

Norske gründers og bedrifter blir nektet kundeforhold i norske banker

… eller så blir plutselig deres kontoer blokkert av norske banker uten rimelig eller juridisk grunn, den eneste grunnen er at de er knyttet til kryptovalutaer.

De berørte bedriftene blir blankt nektet uten mulighet til å appellere og bevise at deres virksomhet er legitim og ikke bryter med noen lover eller forskrifter.

Norges Bitcoin- og Blockchainforening har en (voksende) liste over nesten 20 selskaper nektet bankkonto.

Nå, når Kina (verdensledende innen krypto-gruvedrift) har gjort det vanskeligere for bedrifter som driver minedrift i Kina, søker kinesiske og andre selskaper nå alternative steder / land for å utføre gruvedriften.

Norge er et perfekt land for denne virksomheten fordi vi har godt trente mennesker, billig, fornybar kraft, kaldt klima (krever ingen dyre kjøling av datamaskiner), gode internettforbindelser og et stabilt politisk system.

Ved å stoppe nesten alle selskaper som er involvert i denne nye verdensomspennende teknologien (referert til som en av de viktigste oppfinnelsene i moderne tid), mister Norge ikke bare arbeidsplasser, men også viktige IT-kompetanse og ikke minst høye inntekter i energi og skatteinntekter.

Når bankene i Norge samlet innfører boikott av ‘krypto-selskaper’ ved å nekte handlere kundeforhold blir det umulig å registrere bedrifter i Brønnøysundsregisteret.

Bankene har dermed innført et næringsforbud mot konkurrerende virksomheter.

Mens bankene lukker kontoene til nye selskaper med relasjon til kryptovaluta, forbereder de seg på å tilby de samme tjenestene selv; Lasse Meholm, som jobber i Wealth Management i DNB, sa på et frokostmøte i Deloitte (8. november 2017) at de rikeste kundene spør om å kjøpe bitcoin, og han mente banken ville være i stand til å levere i 2018

Norges Bitcoin- og Blockchainforening jobber med å samle alle berørte selskaper, og i samråd med advokater og eksperter skal vi se på hvordan man skal takle problemet.

Det har allerede blitt meldt til Konkurransetilsynet og ESA (European Free Trade Association Surveillance Authority), men uten response.

Finansklagenemda skjuler sakene og nekter å ta dem.

Stilltiende sitter Finansdepartementet, Finanstilsynet og Konkurransetilsynet passive og ser på at en helt bransje holdes nede og blir kneblet av bankene.

Stephan Nilsson
Leder – Norges Bitcoin- og Blockchainforening

Nicholas O’Malley
Nestleder – Norges Bitcoin- og Blockchainforening (edited)