Personlig sikkerhet

Hvordan håndterer jeg trygt mine bitcoins?

Med bitcoin har du 100% egen kontroll og eget ansvar for dine egne penger/bitcoins. Det har veldig mange likhetstrekk med kontanter og fungerer på omtrent samme måte. Mister du lommeboken med kr 200,- er de pengene mest sannsynlig borte, om du gir bort pengene dine kan du ikke lenger bruke dem og om du har et stort beløp med kontanter lagrer man disse på en sikker plass.

Om sikre måter å oppbevare dine bitcoins på:

Hvor og hvordan det anbefales å sikre dine bitcoin kommer litt an på ønsker og situasjon.

• Sentralt på nettet i en bitcoin lommebok på en nettside, som blockchain.info/wallet/
  • Lokalt – On-line i en bitcoin lommebok i PC’n din eller Smarttelefonen din, som er koblet til internett –  dette kallas en “Hot Wallet“.  Les mer her om Bitcoin lommebok
  • Lokalt – Off-line i en spesiell hardware Bitcoin lommebok, som for eksempel Trezor og Ledger  – dette kalles “Cold Wallet
  • Lokalt – På Pappir som du lager og skriver ut fra for eksempel BitAddress.org. Du kan da ta vare på papiret i en brannsikker safe eller bank boks – dette kalles  “Paper Wallet”. Lær mer om Paper Wallet.

Video: Bitcoin Storage & Security 101 Presented av Pamela Morgan

Norges Bitcoin- og Blockchainforening har inngått et samarbeid med bitcoin-wallet.no. Medlemmer kan nå bestille Trezor og Nano Ledger S via bitcoinwallet.no. Det er mulighet for forhåndsbestilling, og medlemmene vil kunne bestille på nettsiden for å få 10% rabatt. Bitcoin-Wallet.no vil også selge Crypto Steel.

Du som medlem av foreningen trenger kun å benytte rabattkoden “NORGESBITCOIN” ved bestilling. Det er viktig at du er et godkjent medlem hos foreningen og har betalt kontingent. Salg med denne koden vil sjekkes opp mot medlemslister og kjøp uten godkjent medlemskap vil kanselleres. Er du ikke medlem enda? Meld deg inn nå!

For mer informasjon og bestilling: https://bitcoin-wallet.no/

Ramt av Ransomware

Ransomware eller løsepengevirus er en type skadevare som låser eller krypterer hele eller deler av innholdet på datamaskinen. Målet er å få brukeren til å betale løsepenger til angriperen. For at brukeren skal få tilgang til innholdet på egen datamaskin igjen, krever angriper at man betaler løsepenger, ofte i form av bitcoin.