Lommebok

Det er enkelt å starte med Bitcoin. Det eneste du behøver å gjøre er å instalere en bitcoin lommebok på din mobiltelefon eller pc. Det finnes bitcoin lommebøker for de fleste mobiltelefoner og datamaskiner. Både Windows, Linux, Mac, Iphone/iOS, Android/Linux, Windows og Blackberry.

På bitcoin.org finner du informasjon om mange bitcoin lommebøker. Den hjelper deg med å plukke ut og velge den lommeboken som passer for deg. Her er en liste med lommebøker foreningen annbefaler ved normal bruk.

Norges Bitcoin- og Blockchainforening er ikke annsvarlig for utvikling eller vedlikehod av disse lommebøkene.

Sikkerhet

Hvor og hvordan det anbefales å sikre dine bitcoin kommer litt an på ønsker og situasjon.

• Sentralt på nettet i en bitcoin lommebok på en nettside, som blockchain.info/wallet/
  • Lokalt – On-line i en bitcoin lommebok i PC’n din eller Smarttelefonen din, som er koblet til internett –  dette kallas en “Hot Wallet“.  Les mer her om Bitcoin lommebok
  • Lokalt – Off-line i en spesiell hardware Bitcoin lommebok, som for eksempel Trezor og Ledger  – dette kalles “Cold Wallet
  • Lokalt – På Pappir som du lager og skriver ut fra for eksempel BitAddress.org. Du kan da ta vare på papiret i en brannsikker safe eller bank boks – dette kalles  “Paper Wallet”. Lær mer om Paper Wallet.

Video: Bitcoin Storage & Security 101 Presented av Pamela Morgan

Norges Bitcoin- og Blockchainforening har inngått et samarbeid med bitcoin-wallet.no. Medlemmer kan nå bestille Trezor og Nano Ledger S via bitcoinwallet.no. Det er mulighet for forhåndsbestilling, og medlemmene vil kunne bestille på nettsiden for å få 10% rabatt. Bitcoin-Wallet.no vil også selge Crypto Steel. Du som medlem av foreningen trenger kun å benytte rabattkoden “NORGESBITCOIN” ved bestilling. Det er viktig at du er et godkjent medlem hos foreningen og har betalt kontingent. Salg med denne koden vil sjekkes opp mot medlemslister og kjøp uten godkjent medlemskap vil kanselleres. Er du ikke medlem enda? Meld deg inn nå!

For mer informasjon og bestilling: https://bitcoin-wallet.no/

Skatt og MVA

Skattedirektoratet legger til grunn at bitcoins er et formuesobjekt, og skatteloven bestemmer at gevinst ved salg av formuesobjekter er skattepliktig inntekt. Dette betyr at gevinster som oppstår ved at verdien av bitcoins er lavere ved kjøp enn ved salg vil være skattepliktig inntekt, og at tap som følge av at verdien av bitcoins er høyere ved kjøp enn salg vil være en fradragsberettiget kostnad.

Gevinster ved salg av enkelte formuesobjekter er unntatt fra beskatning, og Skattedirektoratet har fått spørsmål om bitcoins er omfattet av unntaket som gjelder for gevinster fra utenlandsk betalingsmiddel til personlig forbruk.

Merverdiavgift

Det er ikke mva på kjøp og salg av bitcoin (veksling). Der bitcoin brukes som et betalingsmiddel for varer og tjenester, betales det skatt og avgifter, på samme måte som om man hadde betalt med NOK.

For mer informasjon: Skateetatens hjemside

10 februar 2017: Myndighetene snur og gjør bitcoin momsfritt: Les mer her

Bruke Bitcoin

Tar din butikk også betalt i krypto og ønsker du å annonsere det på vår hjemmeside?
Lurer du på å ta betalt i krypto men trenger mer informasjon?
Kontakt oss på
hei@norgesbitcoinforening.no
så hjelper vi deg og din virksomhet i gang 🙂

Ta betalt i Bitcoin

Bedrifter kan enkelt ta betalt i bitcoin, å ta betalt i bitcoin er gratis, ingen kontrakter, leier, faste avgifter og ikke noe dyre kortterminaler. Pengene er umiddelbar tilgjengelig. Betalinger i bitcoin er 100% sikkert og det finnes ikke noen tilbakeføring (chargeback), slik som kredittkort.

Det er ingen transaksjonskostnader i Bitcoin for bedrifter som tar betalt i valutaen. Det er kjøper som betaler noen få øre for å sende sine egne penger. Om du ønsker å få automatisk vekslet dine bitcoin til for eksempel NOK vil bedrifter (Bitpay) ta en liten % av vekslingen om du har flere enn 30 transaksjoner i måneden. Før dette er det gratis.

Bitcoin transaksjoner er i dag verifisert hvert 10. minutt, og desto større sum penger jo flere 10 minuttintervaller bør selgeren vente med å være helt sikker på at betalingen er gyldig. Allerede etter den første bekreftelsen innen 10 minutter kan man være trygg att betalingen er riktig. Men hvis det dreier seg om et svært stort beløp for dyre biler eller hus burde selger vente 3-6 verifiseringen i dagens situasjon.

Nye funksjoner er under utvikling og testes av Bitcoin utviklere som lar transaksjons-tider bli betraktelig forkortet. Det finnes mange løsninger på bordet per i dag (27.12.2016), men vi må være sikkre på at vi velger riktig. Per i dag klarer bitcoin nettverket ca 7 transaksjoner i sekundet, men de har fått mange 100 tusen på test nettverk.

Fysiske bedrifter

For fysiske bedrifter som butikker, restauranter, friserer, osv. er den enkleste måten å laste ned en Bitcoin App på mobilen eller nettbrett.

Nettbedrifter

For nettbedrifter finnes det ett antall ulike løsninger å la kundene betale med bitcoin. For å nevne noen som foreningen vil anbefale:

Full liste med Merchant Services

Bli medlem

Bli med på en del av fremtiden og meld deg inn i foreningen. Vi er veldig behjelpelige med alt fra avansert til enkel hjelp for alle våre medlemmer. Vi har et bredt spekter med kunnskap.