Disclaimer: Jeg tar utgangspunkt i at vi får en splitt med støtte på begge sider av chainen, da dette i mine øyne er worst case. Eier selv en Trezor. Foreningen selger Trezor. Forfatter har dysleksi.

Om du er veldig usikker og redd for dine verdier, råder jeg deg å kjøpe et medlemskap, slik at du kan få tilgang til foreningens chatt med direkte kontakt vedrørende spørsmål du har.  Link til bestilling finner du her.

Det er stor sannsynlighet for at Bitcoin-nettverket splittes i to eller flere. Det er mange som spør hva de skal gjøre og hvordan man best håndterer dette. Jeg skal prøve å forklare kort hva som skjer og hvordan du best håndterer situasjonen. Magne er redde for endringen, men slapp av, du er trygg. Du vil ikke miste dine Bitcoin, men du kan miste muligheten til å ha flere om du ikke tar de rette grepene. I realiteten vil du doble antall Bitcoin og du vil ha tilgang til begge typer Bitcoin. Jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan
.

OBS! Mye av dette varierer pr lommebok. Bruk Google til help for å finne nøyaktig informasjon om din lommebok.

Privatnøkler

Hvis du vil sikre deg selv uavhengig av hvilken lommebok du bruker, så er det å holde på og kontrollere dine privatnøkler det viktigste du kan gjøre. I de fleste tilfeller er det privatnøkelene som signerer og produserer transaksjoner, og det er nodene (minere) som mottar transaksjonen og følger konsensusreglene som de selv ønsker. Det er forskjeller i konsensusreglene som splitter nettverket. Ved en eventuell splitt vil begge chains ha den samme historiske transaksjonsdatabasen. Dette vil si at du kan sende og produsere transaksjoner på begge nettverk med en og samme privatnøkkel. For å finne ut av hvordan du får hentet ut dine private nøkler kan det være en idé å spørre vår Gud, Google. Eks: ”How to export private key from mycelium”.

OBS! Husk at dette er nøkkelen til dine Bitcoin. Være varsom på sider hvor du finner forklaringer på hvordan du skal gå frem for å hente dem, ikke kopier det inn på en nettside el.

En privat nøkkel i Bitcoin vil alltid starte med ”5”.
Eks: 5Kb8kLf9zgWQnogidDA76MzPL6TsZZY36hWXMssSzNydYXYB9KF

Du kan lese mer om privatnøkler her

Om du gjør det over og klarer å lagre dine nøkler trygt vil det være det tryggeste du kan gjøre. Selv har jeg valgt en annen rute, Trezor. Denne lommeboken vil gi deg tilgang til alle nye typer Bitcoin og den gamle typen. Rent visuelt vil det se ut som 2 eller flere type coins. Dette er i mine øyne den beste løsningen, og finner du en lommebok som skal gjøre det samme, bruk den!

Det er mange som lurer på hvilken lommebok som er best å sette Bitcoin inn i ved en hendelse som denne. Det er et vanskelig spørsmål å svare på. Det vil være enklere å svare på hvor de ikke burde ligge.

Som sagt, det viktigste du kan gjøre er å kontrollere privatnøklene dine selv. Selv om du ikke har dem i klar tekst er det viktig at det er du som sitter på full kontroll over lommeboken du har dine Bitcoin på. Grunnet dette er sentraliserte løsninger som trading plattformer og Coinbase en dum idé. På disse løsningene er det den sentraliserte plattformen som bestemmer over dine Bitcoin, og du har null kontroll. Det som er viktig å forstå er at du ikke eier Bitcoin på en slik plattform, du må alltid be om tilgang (innlogging) til å bruke de av tredje part. I situasjoner som vi er utfor nå er dette en utrolig dum idé. Dette kan føre til at tredjepart bestemmer selv at dine Bitcoin ikke skal kunne bruker på det gamle eller nye nettverket. Etter en splitt er det for sent å flytte dem ut.

Lommebøker

Her er en liste over noen lommebøker der du selv sitter på fult eierskap av nøkler

• Electrum
  • Jaxx
  • Copay
  • Mycelium
  • Multibit HD
  • Breadwallet
  • Bitcoin Core
  • Bitcoin Unlimited
  • Bitcoin Classic
  • Bitcoin XT
  • Paper wallet (single bitcoin address and private key)
  • Blockchain.info
  • Bitcoin Armory

Kilde

OBS! Husk å hente ut dine privatnøkler om du er usikker på hvordan din lommebok kommer til å operere rundt en split.

Slik jeg ser det så er det 1 av 3 veier å velge som lommebokleverandør i en slik situasjon vi kan få nå.

• Lommebokleverandøren kan gjøre en ”status quoe”, ikke gjøre noe, slik at det støtter det gamle nettverket.
  • Lommebokleverandøren kan bli med på endringen og koble deg kun mot noder som har ”forket” nettverket for å støtte det nye.
  • Lommebokleverandøren kan, og burde, i mine øyne ta en nøytral tilnærming og støtte alle nettverkene. De vil liste opp dine bitcoin på begge nettverk, og du vil i praksis og teori ha få nye coins på den nye chainen tilsvarende nøyaktig like mye som på det gamle. Jeg håper og tror de fleste lommebøker vil gjøre dette.

Mitt råd er å finne en lommebokleverandør som gjør nummer 3. Et annet råd er å ikke røre dine Bitcoin før stormen har roet seg. Problemet er at om du flytter dine coins på den ene chainen og den andre samtidig, vil du miste coins på den ene chainen som du egentlig ikke ville sende. Dette kan skje om lommebokleverandøren ikke har tatt rette grep for å splitte dine coins.

• Recap:
  • Ha kontroll på dine egne nøkler.
  • Ligger dine Bitcoin på en plattform hvor du ikke får tilgang til privatnøkler, så flytt dem til en av lommebøkene over, eventuelt andre jeg ikke har listet opp.
  • Pass på at din lommebokleverandør er så nøytral som mulig, helst en som vil støtte alle nettverk. Det kan hende kun én seirer, men i ETH så har vi den dag i dag to chains.
  • Om du ikke finner en lommebok som er nøytral og vil gi det tilgang til begge eller alle chains:
    • Hold på privatnøkler i klartekst, eventuelt 12 eller 24 ord (seed)
    • Vent på splitt
    • Finn lommebøker til hver og en chain
    • Importer nøklene dine til lommebøkene
  • Ikke bruk dine Bitcoin før stormen har roet seg. Norges Blockchain og Bitcoinforening stopper Bitcoinbetaling fom. 1.8.16 til ukjent tid.
  • Bruk google til å søke etter informasjon rundt din lommebok og en potensiell hard fork. Google med ordene hardfork, BIP 91 og segwit så finner man en del svar.
  • Send en mail til hei@norgesbitcoinforening.no om du har noen spørsmål. Jeg kan ikke garantere deg at vi vil ha svar, men vi kan hjelpe og komme med råd. Vi er en interesseorganisasjon som jobber på fritiden. Det er bedre om du kjøper et medlemskap hvor du får tilgang til foreningens Slack-kanal (en chatt). Her er det mye kunnskap og hjelp å få direkte.

Legg gjerne igjen en kommentar med link til spesifikk lommebok og håndtering. Takk.